Sivun näyttöjä yhteensä

2.8.2011

Beatrix Potterin lumoissa

Rakkaasta ystävästäni tuli isä toukokuun puolessa välissä.

Ja tietenkin halusin tehdä pienelle prinsessalle jonkin aivan erityisen lahjan. Ja kuka minut tuntee, tietää että kyseessä on silloin jokin pistelty työ, tällä kertaa vauvapeitto. Olin kyllä suunnitellut sitä jo siitä lähtien kun kuulin vauvauutisista. Alunperin ajattelin tehdä koiranpentuja ja teinkin niitä yhden..mutta jotenkin aihe ei inspiroinnut (ei sekään pistely hukkaan mene, eiköhän siitä tule jommallekummalle omalle tytölle jotain..). Ajattelin sitten, että odottelen kunnes vauva syntyy, jos se on poika, jatkan koiranpennuilla. Mutta jos se on tyttö, teenkin keijuja tai sitten...

muistin, että minulla on tämä:



Kirja täynnä ihanaakin ihanampia Beatrix Potter hahmoja. Ja jo pidempään halunnut tehdä kirjasta jotain. Tuli sitten tehtyä vähän enemmän.

Otin pistelykankaan (mitä lienee Eurokankaasta ostettua tasalankaista kangasta, jonka itse olen värjännyt) ja päätin, että pistelen siihen niin monta kuvaa kuin mahtuu. Ja aloitin joskus kesäkuun puolessavälissä, suunnilleen heti sen jälkeen kun tyttö oli jo saanut nimen. Eli työhön meni aikaa vähän reilu kuukausi.

Löytyy hiirtä, pupua, tipuja, kissoja, oravia..




Lankoina käytin pääasiassa DMC:n lankoja. Suurimman osan tein jämälangoista. Siis tehtyjen pakkausten ylijääneistä langoista. Osa on ihan oikealla värikoodillakin tehtyjä, mutta aika paljon katsoin vain kuvasta värinumeroa ja vertasin lankakarttaan, että tällaista väriä suunnilleen pitäisi olla.


Kankaiden väriksi valitsin vihreän. Se oli luonnollinen valinta, koska tuo vihreäsävyinen BP kangas minulla oli jo valmiina (ollut varastossa varmaan jo pari vuotta, odottaen oikeaa hetkeä tulla käytetyksi.).




Paras löytö oli taustan tikkikangas. Se löytyi myös Eurokankaasta, palalaatikosta, missä on hiukan viallisia kankaita 10€/kg. Nurjalla puolella oli pienenpieni likatahra, mutta sehän ei minua haitannut. Brodyyri tikkikangas oli alunperin valkoinen, mutta värjäsin sen vaaleanvihreäksi.

ensin mietin pitkään, miten kokoaisin peiton. Loppujen lopuksi helpoin ratkaisu ja varmaan myös siistein oli että tein kankaista ensin tilkkupeiton. Ruudun koko on 15x15. Koko peiton koko on n. 80cm x 120cm.

Osan pistelyistä ompelin ihan vain tilkkujen päälle, osan upotin peittoon (leikkasin peitosta palan pois ja käänsin saumavarat nurjalle). Sitten kaivoin pitsi/nauhavarastoani ja käytin pistelyihin koristeina niitä.

Myös tuohon palaan missä on nimi ja tärkeät tiedot pistelin muutaman kuvan BP-kirjasta.








Peiton saaja on vielä niin pieni tytöntyllerö, että hän ei itse kauheasti vielä peitosta ymmärrä. Mutta vanhemmat taisi olla aika otettuja moisesta lahjasta :D


Nyt yksi tilaustyö menossa..jos vaikka sitten pääsisi tekemään taas aurinkoista lohikäärmettä.

8.7.2011

Ei pöllömpi peitto..

Seuraava teksti osoittaa jälleen kerran sen, kuinka meissä ristipistelijöissä on voimaa ja halua ilahduttaa muita ihmisiä.

Niina soitti tässä vähän aikaa sitten mulle, että olivat miettineet Mintsin kanssa, jos porukka lähtisi mukaan peittoprojektiin. Ihana rakas ystävämme Kirsi kärsinyt jo parisen kuukautta kamalasta selkäkivusta ja joutuu leikkaukseen. Minä lupauduin ompelemaan peiton kasaan. Ja aikamoinen määrä pistelijöitä lähti mukaan, vaikka aikataulu oli aika kiireinen. Muutama joutui jättämään väliin, vaikka mieli olisi tahtonutkin olla mukana. Mutta he olivat sitten hengessä mukana. Ja kuka yhtään tuntee meitä tai kirsiä, ei ihmettele yhtään peiton aihetta..siis iki-ihania PÖLLÖJÄ!
Jo ennen juhannusta postilaatkkoon lenteli pari pöllöä ja heti juhannuksen jälkeen lehahti kunnon parvi siivekkäitä tänne. Sitten kankaat ostamaan ja peittoa kokoamaan. Tietenkin ompelun aloittamiseen tuli pari mutkaa matkaan, mutta onneksi rakas serkkuni Pinja oli meillä ja kasasi blokit perjantaina, sillä aikaa kun itse olin töissä. Viikonloppu meni sitten kasatessa peittoa.
Kirsillä on blogissaan tarkemmin, kuka on minkäkin pöllön tehnyt. Itse en niitä enää muista.
Ja tarkkasilmäiset varmaan huomaavat että tuo ylin pöllö, joka on Niinan tekemä, ja alarivin viherrusehtava pöllö ovat samanlaiset. Niinpä, yllätysyllätys, että se alempi on minun tekemä. Tästä taasen näkee miksi me ystävystyimme Niinan kanssa..aikalailla sama maku eräissä asioissa (tuli "halvemmaksi" ystävystyä, kuin koko ajan kilpailla samoista ristipistojutuista huutonetissä :DD...paitsi, että siitä "halpuudesta" en enää ole niin varma..).

Niina haki peiton minulta töistä tiistaina ja lähti samantien "tekosyyn varjolla" ajelemaan Kirsille. Vartavasten viemään peittoa ja muutenkin tervehtimään Kirsiä.












Oli ihana ilahduttaa rakasta ihmistä. Kiitos kaikille mukana olleille ja myös heille jotka eivät syystä tai toisesta pystyneet lähtemään projektiin mukaan.

13.6.2011

Pöllön huhuilu, Helinäkeijun lento ja aurinkolohikäärmeen ensimmäinen tuli..

Ihana ystävä Kirsi on kärsinyt pitkään selkäkivuista ja päätin virkata pienen amigurumi pöllön piristykseksi hänelle. Ohjeen löysin netin syövereistä joku aika sitten, kielenä taitaa olla japani siinä ohjeessa, tai kiina..tai jotain..:D Joka tapauksessa ohje oli kuvallinen ja omaa päättelykykyä käyttäen sain siitä suunnilleen samannäköisen kuin malli. Lankoina käytin Novitan pikkukeriä.
Väreiksi valitsin kesäiset, ei niin pöllömäiset värit.



Kukas se siinä pilkistää kuvasta...Helinäkö? Ei, oma rakas Sofia, jolle ompelin päiväkodin naamiaisiin Helinä-keijun puvun.



Lentoon juuri lähdössä..


Kankaat löytyivät, yllätysyllätys, ihan omasta varastosta..



Olen jo pitkään hehkuttanut Fire Wings Designs :in Eclipse mallia. Tuossa n. viikko sitten oli ihan pakko aloittaa kyseinen työ. Kangas on sama kuin alkuperäisessäkin, minulla kylläkin 32 countina (Belfast), mallissa taitaa olla 28 count. Kankaan nimi on sopivasti Solar ja sen tekijä on Picture This Plus . Lankana Atalien Passion.



Ja tältä näyttää ensimmäinen lohikäärme..



Ja kokonaisuutena..



Mieli tekisi jatkaa heti tätä, niin ihanalta jo näyttää tuo ensimmäinenkin lohikäärme, mutta pitää ensin tehdä yksi vauvatyö pois..

2.6.2011

emmen ja Sandran yhteistyötä..

Sandra pyysi minua tekemään jotain pientä ristipistojuttua eskari/päiväkotitädeille. Sandra päätti nimittäin samalla kertaa eskarin sekä päiväkotiurakkansa. Syksyllä alkaakin sitten uudet tuulet puhaltamaan, koulun merkeissä.

Päätettiin sitten yhteistuumin, että pistelen kukat, Sandra itse päätti minkälainen kullekin tulee. Alunperin oli suunnitelma, että olisin ommellut ne pieniksi pussukoiksi. Mutta sitten kyselin Sandran halukkuutta ommella itse. Jolloin lahjat olisi häneltä, eikä emmeltä. Joten neiti pääsi taasen äidin opelukoneen "kimppuun". Kankaatkin neiti valitsi itse, äidin kangasvarastosta. Äiti kyllä leikkasi sopivan kokoisia kaitaleita ja paloja. Neiti ompeli palat yhteen ja täytti tyynyt. Äiti lupasi ommella kääntöaukon kiinni.

Narsissi



Ruusu



Tulppaani



2. narsissi



Mallit ovat kirjasta 2001 cross stitch designs. Värejä vähän vaihtelin, sen mukaan mitä mulla oli värejä pakkauksien jämälankavarastossa.



JA vielä kuvia eskarilaisten todistuksenjaosta ja kukituksesta.

23.5.2011

Samurai

Aloitin vappuaattona pistelemään Fire Wings Designs Samurai-mallia.
Kankaana Polstitches Designs Stormy seas, 28ct jobelan.
Lankana Atalien Pervenche. Jota meni hieman reilu tokka.
Mallin koko on 197x71 pistoa.



Tällainen siitä tuli. Tykkään!!!



Ja lähikuvaa..



Samalle kankaalle mahtuu vielä pari muutakin lohikäärmettä. Kun vain ehtisi niitäkin pistelemään..


Sandran kesälook

Neiti ilmoitti tuossa pari viikkoa sitten, että tahtoo uudelleen lyhyet hiukset. Kysyin vielä monta kertaa, että oletko asiasta aivan varma. Ja tyttöhän oli. Ja on tosi tyytyväinen uusiin hiuksiinsa. Ja äiti kanssa. Kesällä paljon helpompi olla.



Tällä kertaa vain tällainen pikainen päivitys..


4.5.2011

Herrrrkullinen vaihto..

Ne, jotka tuntevat minua, tietävät, etten pahemmin osallistu mihinkään vaihtoihin. Mutta
Niinan järjestämä herkkuvaihto kuulosti jo niin houkuttelevalta, että pitihän minunkin kääntää historiassani uusi lehti ja lähteä mukaan.

Tänään hai sitten postista ihanaakin ihanamman paketin. Minna lähetti minulle aivan ihanan puisen rasian, johon oli pistellyt herkullisen muffinssin. Paketissa oli mukana myös ihanat sukat, jotka oli pyöritelty muffinsimuotoon. Minna epäili, että sukat ei minua miellyttäisi, kun inhokkivärikseni olin laittanut pinkin. Mutta ei pinkki minua haittaa asusteissa. Vaatteita en pinkistä (tai vaaleanpunaisesta) suostu päälleni laittamaan. Rasian sisältä löytyi vielä muffinsien ohje liimattuna pohjaan ja vielä muffinsivuokia. Tiedetään lasten kanssa, mitä viikonloppuna leivotaan.
Kiitos Minnalle hurrrrjan paljon ihanasta vaihdosta.




Itsellänikin oli teemana muffinsi. Pistelin CSG nr 63:sta muffinsin, vähän värejä vaihtamalla. Kankaana pellava. (tämä meni myös samalla osioon ristipistolehti SAL 2011). Olin kirppikseltä löytänyt pari AmandaB:n naulakkoa, joista toisen käytin ristipistotyön viimeistelyyn. Accesorize-kaupasta löysin ihanan muffinsikukkaron ja samaan tyyliin myös tarroja. Ja laitoin myös palan timeless treasuren cupcake kangasta. Kuvasta puuttuu yksi Atalien-lanka, koska lisäsin sen vasta kuvanoton jälkeen. Samoin Pätkispussi ja sininen nappirulla puuttuu kuvasta.







Paketin lähetin Johannalle .

kankaita...ja lohikäärmepistoja

Tilasin kankaita. Jotain huhtikuun alkupuolta se oli. Amerikasta. Tuli ilmoitus postilta, että sinulle on saapunut tulli-ilmoitettava postilähetys..no voi .......(jätän sanomatta)..No ei siinä mitään, tein tulli-ilmoituksen. Vastaus oli, että ei tarvitse maksaa mitään, Alv jäi alle 10 euroa. Kiitos. Tämä tapahtui huhtikuun 14. päivä. Kankaat tulivat eilen. Soitin viime viikolla tulliin ja kyselin, että missähän mun paketti on. "Jaa-has, mitenköhän ihmeessä..ootas vähän..miksiköhän tämä paketti vielä täällä meillä on. Kaikki näyttäisi olevan ihan ok. Mutta laitetaan se tulemaan sinulle." Kiittooss.

Ihania pöllöjä, samaa mitä mulla aikasemminkin ollut ruskeapohjaisena. Ruusuja. Love birds. Ja perhosia.



Kävin Eurokankaassa. Ihan vain huvin vuoksi. Ja lisää pöllöjä. Tuo on tuplaleveää lakanakangasta. Pöllöt on sellaisia n. 15 cm korkeita. Just sopivia applikaatioihin. Minni on collaria. Turkoosipohjaiset on trikoota. Ja ihanan kesäisiä.



Aloitin Vappuna pistelemään Samuraita. Näitä ihania Fire Wings Designin lohikäärmeitä.
Pistely on jonkin verran edistynytkin, mutta laitan vain tällaisen makupalakuvan siitä..





P.S. Casa Ceninalle oli tullut Eclipse myyntiin..arvaatkaa kuka tilasi sen heti.. :DD



P.P.S. Virkkasin Sandralle munamiehen (ohje Käsityölehti 4/11) (niin ja työkaverin pojalle kanssa) ja Sofialle sitten kehittelin samoilla ohjeilla munatytön..:D